CoolPůjčka.cz

CoolPůjčka.cz

průvodce bezpečnou půjčkou a světem financí

V uplynulém týdnu vydal Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) průlomové rozhodnutí, ve kterém uvádí, že registry dlužníků v České republice mohou obsahovat údaje dlužníků pouze s jejich souhlasem. Bez vašeho souhlasu se tak vaše údaje nesmí v žádném registru dlužníků objevit. Pokud takový souhlas některému z registrů působícímu na našem území poskytnete, můžete jej samozřejmě také kdykoliv odvolat a požádat o vymazání vašich údajů.

ÚOOÚ rozhodl v případě registru dlužníků SOLUS

Úřad pro ochranu osobních údajů posuzoval aktuální situaci kolem zájmového sdružení právnických osob SOLUS, které provozuje a spravuje jeden z největších registrů. ÚOOÚ došel k závěru, že údaje dlužníků nejsou zpracovávány podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Rozpor se zákonem vzniká právě s chybějícím písemným souhlasem o zpracování dat. Sdružení SOLUS s rozhodnutím úřadu samozřejmě nesouhlasí a chce proti němu podat správní žalobu. Na konečně rozhodnutí soudu tak můžeme čekat i dlouhé měsíce.

Sdružení SOLUS je povinno osobní údaje z dlužnického registru odstranit, neboť pro jejich zpracování nemá zákonný podklad.

Jak požádat o vymazání údajů z registru dlužníků

Sdružení SOLUS ale i dalším registrům však již nyní vznikají velké komplikace. Prakticky jakýkoliv dlužník má nyní možnost požádat o vymazání svých údajů z registru dlužníků. Stačí formou e-mailové komunikace kontaktovat konkrétní registr a požádat je o odstranění vašich údajů. Pokud si nejste jisti, zda jste sdružení poskytli souhlas ke zpracování osobních údajů, přiložte také pro jistotu odvolání tohoto souhlasu.

Registr dlužníků je potřeba

Odborná veřejnost se vesměs shoduje, že v určité podobě je registr dlužníků užitečný a v některých případech i nutný. Zmíněné rozhodnutí ÚOOÚ registrům dlužníků prakticky znemožňuje jejich hlavní činnost – centrální evidenci. S absencí registrů vzniká problém nejen bankám, ale také klientům bank. Pokud banky nebudou mít možnost před poskytnutím úvěru ověřit solventnost klienta, povede tato skutečnost ke zdražování úvěrů. Banka totiž bude primárně na každého klienta pohlížet jako na rizikového.

Narazit můžeme také u Evropské unie, neboť evropská směrnice o spotřebitelských úvěrech po ČR požaduje, aby zajistila, že věřitelé budou prověřovat dlužníky v podobných registrech. Pokud by se však dlužník mohl kdykoli nechat z registru vymazat, popíralo by to zmíněný požadavek evropské směrnice.

Potřebu registrů dlužníků potvrdila také Česká národní banka. Otvírá se tak cesta k diskusi, proč databázi dlužníků nespravuje a neprovozuje přímo ČNB.

Aktualizováno 26.11.2013
Podrobnější informace jak požádat o vymazání z registru dlužníků naleznete v článku: Žádost o vymazání z registru dlužníků.

114 komentářů: “Nyní máte možnost požádat o vymazání z registru dlužníků”


  1. Radka:

    Dobrý den, za drobný prohřešek u firmy CETELEM jsem se ocitla v registru dlužníku SOLUS (CETELEM mě o tom informoval). Dluh, kterého se to týkalo je doplacený od loňského prosince. Zažádala jsem tedy o výmaz, ale teď jsem zjistila, že od 1.10.2015 se CETELEM stal členem také NKRI. Je možné, že mě vložili také do tohoto registru, když nebyli jeho členem v době kdy dluh vznikl? Díky za odpověď.

    Edit admin:
    Nemyslím si, že by Vás CETELEM do NKRI vložil zpětně, ale s jistotou Vám toto bohužel nepovím.

  2. Jirka:

    Dobrý den
    zjistil jsem že společnost GE money bank mě vložila do Solusu dluh jsem ihned dorovnal byla to moje chyba špatně jsem zadal platbu ta mi neprošla ale bohužel spol GE mě o tom informovala až po půl roce a vložila mě do solusu. Chci se zeptat je možné odvolat souhlas se zveřejněním údajů i když mi leasing dále pokračuje? Dluh je dorovnán ve výpisu solusu je záznam pohledávka 0Kč.

    Děkuji za radu

    Edit admin:
    Odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů samozřejmě nejde, pokud máte stále aktivní smlouvu s GE.

  3. Jiří:

    Dobrý den, dostal jsem se do registru CBCB , diky me hlouposti , prestal jsem vyuzivat AirBank ucet, ale zapomnel jsem ze tam mam stale 100,-/mes poplatek, po 9mes vymahani na 900,- . Zaznam do registru, ze jsem 242dnu po splatnosti, coz je problem. Tato udelost je z 6/2014 a je vše v poradku uhrazeno, zrusen ucet i poslan dopis se zrusenim souhlasi uzivani osobnich udaji. Bohuzel zaznam je stale v registru CBCB. Co s tim ?? stezovat si na ochranu osobnich udaju ?? Dekuji

    Edit admin:
    Jak již zde bylo několikrát zmiňováno, banky resp. bankovní registr se řídí zákonem o bankách. Stěžování Vám tedy nepomůže, Váš záznam se automaticky smaže až po 4 letech.

  4. Jan:

    Dobrý den,
    je nějaká možnost o předčasné vymazání z bankovního registru? Mám vše doplacené a už u banky nic nemám.
    Děkuji

    Edit admin:
    Z bankovního regisru to nelze. Detaily viz komentáře před Vámi.

  5. Rudolf:

    Dobrý den, Zjistil jsem že jsem v reg. dlužníku, vše vyplaceno a účet a všechny smlouvy s GE zrušený. Když jsem volal do Ge money tak mi bylo řečeno že výmaz z registru nedělají. Co je na tom pravdy že to nejde i když pošlu dopis s Odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů

    Děkuji

    Edit admin:
    Ano, z bankovního registru předčasný výmaz možný není. Již to bylo několikrát zmíněno i v komentářích. Dále je potřeba upozornit na novelu zákona, která vstoupila v platnost 1.2.2016.

  6. Adam:

    Dobrý den, může solus po podepsání výpisu registru kde je napsamo tohle me legálně „vystavit“ ?

    Žadatel podpisem této žádosti bere na vědomí, že v souladu s ust. § 12 odst. 3 zák. č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů,
    v účinném znění, má správce právo za poskytnutí informace požadovat přiměřenou úhradu nepřevyšující náklady nezbytné na
    poskytnutí informace. Podrobnější informace o ceně jsou uvedeny na http://www.solus.cz (ceník služeb).
    Podpisem této žádosti bere žadatel rovněž na vědomí, že povinnost správce poskytnout informace subjektu údajů
    (tj. žadateli) upravenou v § 12 citovaného zákona, může za správce plnit zpracovatel – Společnost pro informační databáze, a.s.
    (dále jen SID).
    Poskytnutí osobních údajů v této žádosti je dobrovolné. Sdružení SOLUS i společnost SID budou zpracovávat tyto údaje pouze za
    účelem vyřízení této žádosti a budou je uchovávat po dobu tří let od doručení žádosti, a je-li na základě této žádosti vydáno číslo
    SIN, tak bude uchováváno po dobu jeho platnosti a následujících tří let.

    Díky

    Edit admin:
    Úplně nechápu Vaší otázku, pokud se ale ptáte na to, zda je výpis z registru Solus placená služba, tak ano.

  7. Adam:

    To jsem neměl na mysli, ale když si zažádám o výpis ze solusu, tak se tam podepíšu pod pravidla napsané v předchozí zprávě. A zajímalo by mě jestli tam není to ze souhlasím aby poskytovali mé udaje 3 straně… . Jde o to že mám již všechno zaplaceno, a chci si vzít hypotéku ale bráni mi v tom zápis takže chci požádat o výmaz, ale nejdřív by jsem chtěl výpis
    Díky Adam

    Edit admin:
    S největší pravděpodobností ano, a to Společnosti pro informační databáze (SID).

  8. Rudolf:

    Potom nechápu proč je tu návod na vymazání z registru, když z registru výmaz nelze. Až po uplynutí 4 let. Což je docela dlouhá doba.

    Edit admin:
    Než začnete něco kritizovat, tak si to pořádně přečtěte. Předčasný výmaz ze Solusu byl do 1.2.2016 možný.

  9. Adam:

    A jde vzít zpátky souhlas o poskytování osobních údajů? Díky

    Edit admin:
    Ano, takový souhlas můžete vzít zpět.

  10. Zdeněk:

    Dobrý den
    Pochopil jsem správně, že neexistuje způsob, jak se nechat vymazat z registru dlužníků cbcb? Nemá tedy smysl brát si na to právníka?

    Edit admin:
    Ano, z registru CBCB nelze provést předčasný výmaz.

  11. Robin:

    Dobrý den potřebuju zjistit o smazaní ze Solusu.

    Edit admin:
    Prosím, pročtěte si článek + komentáře. Jistě tam najdete vše potřebné.

  12. Tereza:

    Dobry den manzel se pred 7lety dostal do cbcb zkrz Gemaney minuly rok vse doplatil zrusil u ge aby zpracovavali jeho udaje ted zadal o vymaz negativni ge i pres zruseni kontaktoval cbcb ze vse bylo uhrazeno a datum a tudis nam bylo oznameno ze ho vymazou za 4roky …je mozne s tim neco delat? Dekuji

    Edit admin:
    Výmaz z CBCB urychlit nelze, důvody naleznete v komentářích před Vámi.

  13. Lukas:

    Dobrý den, pochopil jsem správně, že z registru Solus již po 1.2.2016 nelze smazat. Pouze po uplynutí nějaké doby. Jaké? Mám totiž vše řádně uhrazeno ve 2013 a stále je v Solusu. Děkuji za odpověď

    Edit admin:
    Jak dlouho trvá výmaz z registru Solus je popsáno např. v našem článku: Jak dlouho trvá výmaz z registru dlužníků

  14. Lucie:

    Dobry den, mela jsem pohledavku za telekomunikaci , kterou jsem jiz pred nedavnem uhradila, bylo to 2079,- . Je mozne , aby me Solus na zaklade zadosti o vymazani , ze Solusu odstranil?
    Dekuji za odpoved.

    Edit admin:
    Zkušenost po novele zákona zatím nemáme, nicméně v případě telefonních operátorů jsou záznamy z registru Solus vymazány po jednom roce od uhrazení dluhu.

  15. Marek:

    Dobrý den, žádal jsem ve více bankách o refinancování mého úvěru a všude mi ho zamítli. Když jsem však našel banku, která by mi to mohla udělat, tak nemohli z důvodů, že jsem v registru BRKI právě kvůli těm zamítnutím. Je možné s tím něco udělat? Myslím si že je to nějaké nespravedlivé, vždy jsem vše řádně platil a jen kvůli tomu, že jsem zkoušel různé banky, tak mám smůlu? Děkuji za odpověď

    Edit admin:
    Z registru BRKI není předčasný výmaz možný.

  16. Petra:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak zjistím u koho jsem v registru dlužníků?? Nevím kde se mám zeptat. Už si ten dluh nepamatuji, každopádně teď mám už určitě tak 3-4 roky vše v pořádku, aspoň o ničem nevím. Chtěli bychom s přítelem hypo, tak nechci mít komplikaci. Děkuji za rady.

    Edit admin:
    Zaručenou informaci dostanete pouze z výpisu příslušného registru.

  17. Jan:

    Dobrý den,

    jak dlouho se drží záznam o Exekuci? Bratr měl exekuci od bývalé společnosti kde pracoval nejednalo se o půjčku ale o jakousi „doložku“ při ukončení spolupráce.

    Děkuji

    Edit admin:
    Je mi líto, na toto nedokáži odpovědět. Asi nerozumím situaci.

  18. Adam:

    Dobrý den,

    přišel mi dopis o exekuci na 5 tis. za jak dlouho je vidět exekuce po zaplacení dané částky?

    Děkuji.

    Edit admin:
    Dle Vaší IP adresy a tématu otázky soudím, že jste autorem také předešlé otázky. Opět Vás ale musím zklamat, s popisovanou situací nemám ani já ani mí kolegové zkušenosti.

  19. Petr:

    Pane Adame, pokud máte exekuci na 5000 a exekuci máte doplacenou požádejte příslušný exekuční úřad o zaslání dopisu o ukončení o exekuce.Ten by to měl ze zákona provést. To, ale neznamená, že nemáte záznam v některém z bankovních nebo nebankovních registrech, tam musíte požádat o výmaz z každého registru zvlášť.
    Petr

  20. Lucie:

    Dobry den,
    Mohu se jen optat jestly nemáte někdo zkušenost s providentem? Jsem v cncb a dokonce jsem i posilala doporučený dopis na provident o odvolání souhlasu se spracovanim OS. Údajů např i registr. Už je to dva měsíce a zatím žádná odpověď. Myslíte že to bude opravdu trvat 4 roky ? Děkuji

  21. Tereza:

    Dobry den, mam jeden velmi specificky dotaz muj otec v roce 2006 uzavrel u telefonica o2 na me jmeno pausal o, kterem jsem nemela zdani bouzel v roce 2008 na nem udelal dluh me bylo v ty dobe 14 let. Bouzel na dluh jsem prisla nahodou kdyz jsem zadala v bance o pujcku. Bylo mi zdeleno ze jsem v registru solus. Tak me napadlo jestli vubec mohu byt v tom registru zapsana kdyz ja osobne jsem jim nikdy neudelila souhlas se zpracovani osobnich udaju. Dluh u 02 neni stale zaplacen tak by me zajmalo jestli jsem povinna tento dluh za ne uhradit a jak se co nejdriv dostar z registru abych nemusela cekat minimalne rok.
    Dekuju za vasi odpoved.

    Edit admin:
    Pokud máte tatínka ráda, tak bych Vám radil, abyste se tvářila, že byla ona smlouva uzavřena s Vaším vědomím. Dluh bych uhradil a ohledně Solusu bych postupoval tak, jak je již zde několikrát zmiňováno.
    Pokud dluh hradit nechcete, bude to komplikované, nepříjemné a za rok se to pravděpodobně ani nevyřídí.

  22. Eva:

    Dobrý den, potřebovala bych poradit, jak napsat žádost o výmaz z registrů dlužníků po insolvenci, která mi byla ukončena oddlužením a právní moci nabylo již 20.1.2016. Vím,že mám žádat o výmazy přímo u Krajského soudu, ale nevím,jak žádost napsat? Moc děkuji za odpověď

    Edit admin:
    Takovéto individuální služby bohužel neposkytujeme.

  23. bertice:

    Dobrý večer sem po skončené insolvenci jak mohu zažádat o zrušení z databáze a kolik to stojí děkuji za odpověd

  24. Martin:

    Dobry den, vzal sem si od stavebni sporitelny 400000,- kc na rekonstrukci RD pred 3 mesici. Mel sem strach, jestli uver dostanu, protoze sem parkrat pred 5-7 lety opozdene uhradil Modrou pyramidu uver ( cca o jeden tyden az o dva tydny ) ale nakonec sem novy uver dostal. Neziji v Ceske Republice jiz 8 let , takze nemam zadne pohledavky doma krom te Modre pyramidy, kterou ovsem radne splacim uz cca 4 roky bez opozdeni. Ted jsem pozadal jeste o jeden uver u stavebni sporitelny, ktera mi pujcila tech 400tis kc stim, ze mi pan poradce na pobocce rekl, ze ja nebudu mit problem, protoze mam nadprumerne vydelky prokazane od zamestnavatele ( vyplatni pasky , vypis z banky ) . Ale co se nestalo hned ze startu splaceni uveru na tech 400tis kc? Jelikoz nemam v Cesku sve bankovni konto, tak jsem pozadal velmi dobrou kamaradku, ktera mi umoznila uzivat jeji ucet k mesicnim splatkam. Zadala povoleni k inkasu tedy ktere bylo soucasti smlouvy o uveru. Ona tam ovsem spletla jedno cislo v kodu banky, takze moje prvni splatka neodesla ackoli bych to zaregistroval. Stavebni sporitelna si tedy chtela vzit sve penize ale ukazalo jim to : neexistuje …, tak to Stavebni sporitelna bez meho vedomi zkousela vzit z jine banky , ktere si vsimla v historii transakci, odkud jsem poslal na zacatku vseho poplatek za sprostredkovani. Samozrejme tato jina banka zamitla inkaso. A tak to zkousela Stavebni sporitelna jeste 2x u teto jine banky se stejnym vysledkem. Za tyden mi prisel email o nezaplaceni mesicni splatky. Volal sem jim tedy na hlavni centralu, abych se dozvedel co se vlastne stalo? ( o chybe v kodu banky jsem jeste nevedel ) pani mi rekla , ze se mi pokouseli strhnout penize, ale banka to zamitla vzdy. Tak sem se ji zeptal, kterou banku tim mysli? Pani odpovedela ze v systemu vidi Ceska sporitelna. Ale tu jsem jim nikdy neuvedl k inkasu. Uvedl jsem ve formulari Raiffeisenbank. Na to mi pani odpovedela, ze mam vlastne pravdu a ze jeji kolegyne asi nastavila Ceskou sporitelnu, protoze sem zadal u te Raiffeisenbank spatny kod banky ( spletl sem se v jednom cisle, ale u cisla uctu meli i nazev teto banky ) takze to uz pry tedy opravila na spravny kod banky a delala ze se nic nedeje. Ja samozrejme uz drive uhradil nedoplatek, hned po tom varovnem emailu, ale to uz bylo 10 dni prodleva. Problem je v tom, ze na zaklade tohoto co jsem popsal, nemusim dostat ted druhy uver na dodelani baraku, na kterem sem byl jiz domluveny s panem poradcem, ktery mi zprostredkoval ten prvni uver. Moje otazky zni: to si muzou dovolit ze samy od sebe chteji strhnout penize uplne z jine banky nezli jsem jim uvedl na zacatku? Muzou si bezemne dovolit prenastavit inkaso na jinou banku ackoli by mne informovali predem? Nemeli mne hned kontaktovat, kdyz se jim objevila zprava , ze banka kterou jsem uvedl ma zrejme chybny kod ? Dekuji vam predem za odpoved a prominte za obsahle psani. Snazil jsem se to cele velmi priblizit.

    Edit admin:
    Myslím, že se stavební spořitelna zachovala nekorektně. Stěžovat si na ní můžete u ČNB, která nad peněžními ústavy v ČR dohlíží.



Napsat komentář

(*) = povinné pole

(číslicí) (*)